UPPSALAFÖRETAG DONERAR 750 000 KR TILL BRÄNNSKADEFONDEN!


Brännskadefonden har träffat Johan Svanerud, grundare och vd för Coroventis Research AB. Företaget har nyligen donerat 750 000 kr till Brännskadefonden och förutom för att tacka för det generösa bidraget är vi nyfikna på varför ett Medtech-företag skänker pengar till att förbättra brännskadevården i Afrika.

Först och främst, ett stort tack Johan för ert generösa bidrag! Varför gör ni detta?
– Coroventis Research AB, ett medicintekniskt företag som funnits i Uppsala sedan 2016. Vi utvecklar och marknadsför mjukvara och system för diagnostik av hjärt-kärlsjukdom genom ett unikt sätt att mäta blodtryck och -flöde. På bara några år har våra produkter spridits till sjukhus runt hela världen så att läkare bättre kan förstå hur patienter med hjärtproblem kan hjälpas. Vi är bara fem anställda, men har haft en enorm tillväxt.  År 2021 var vi rankad som nummer 17 av Sveriges snabbast växande techbolag. Med den framgången känner vi att det minsta vi kan göra är att försöka ge lite tillbaka, och hjälpa någon som behöver det.

Men det finns ju många välgörenhetsprojekt som företag kan stötta. Varför valde ni just Brännskadefonden?

Det var framförallt tre faktorer. Den första var att vi känner till gruppen som startat verksamheten. De har en tydlig koppling till Uppsala och har bra trackrecord genom det de gjort tidigare.
Den andra faktorn var den transparens som finns i verksamheten. Vi får direkta uppföljningar utan en massa mellanhänder. Man känner ingen osäkerhet i att pengarna verkligen går till dem som behöver det. Det  känns väldigt tryggt samtidigt som det ger ett stort engagemang för hela vårt team.
Avslutningsvis tilltalades vi av att projekten är så konkreta och tydliga att vi ser precis vad det vi bidrar med leder till, och att effekten är stor.

Nu är ni ju ganska få i ert företag men hur ser medarbetarna på ert engagemang?
Jag tror att en satsning av detta slag är något jättebra för alla företag oavsett storlek.  Alla kan inte göra allt men alla kan göra något och med den här typen av donation och engagemang lyfts hela företaget.  Att vara med i något större än det man gör på företaget har hos oss på Coroventis skapat en stolthet bland de anställda och förhoppningsvis även stärkt deras relation till företaget.